Στα επόμενα 2 λεπτά θα μάθεις: – Ότι η διαρκής γκρίνια είναι ένδειξη. – Ποια είναι η μαγική λέξη για να διαχειριστείς τους τοξικούς συναδέλφους.
Κάποιους τους συμπαθείς πολύ, άλλους λιγότερο κι άλλοι, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, απλά σε προβληματίζουν. Για τους συναδέλφους στο γραφείο μιλάμε. Και επειδή με τους πρώτους η χημεία – ναι υπάρχει και η χημεία στο γραφείο – είναι με το μέρος σου και με τους δεύτερους το πιθανότερο είναι ότι απλά θα τους αποφύγεις με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, ας σταθούμε στους τρίτους. Γιατί; Επειδή αυτοί είναι πιο πιθανό να σου δημιουργήσουν προβλήματα στον εργασιακό σου χώρο. Ρωτήσαμε, λοιπόν, τη life coach Πάμελα Καραβά ποια είναι τα σημάδια που μπορούν να σε βοηθήσουν να αναγνωρίσεις και να χειριστείς τον δύσκολο συνάδελφο.
Τα χαρακτηριστικά του δύσκολου συναδέλφου
1.Παίρνει τα εύσημα των άλλων
Αν ο συνάδελφός σου παίρνει τα εύσημα για τη δουλειά των άλλων ή προβάλλει τις ιδέες τους ή τις ιδέες σου ως δικές του, θα πρέπει να έχεις το θάρρος να υπερασπιστείς το δικό σου κομμάτι εργασίας ή του συναδέλφου που δούλεψε και έμεινε αφανής ήρωας. Αυτό δεν είναι πάντα εύκολο, μια και την ώρα που γίνεται μπορεί να σε κυριεύσει η αμηχανία με το θράσος του συναδέλφου σου. Γι’ αυτό ίσως θα πρέπει να είσαι προετοιμασμένος για το τι ακριβώς θα πεις την επόμενη φορά.
2.Έχει πάντα προβλήματα
Με τον ή την σύντροφό του, με τα παιδιά του, με τους φίλους του, με τα κιλά του, με τη διάθεσή του… Αν η ζωή ενός συναδέλφου είναι ένα ατελείωτο πρόβλημα, τότε μπορεί πραγματικά να σε φορτώσει με έγνοιες που δε σου αναλογούν και μπορεί να σαμποτάρουν την παραγωγικότητά σου. Μην πέσεις στην παγίδα της υποστήριξης, παρά μόνο μέχρι έναν ορισμένο βαθμό και για πράγματα που πραγματικά αξίζουν προσοχής. Μπορείς, όμως, να του συστήσεις πού μπορεί να απευθυνθεί, για να λύσει το όποιο πρόβλημά του, όπως για παράδειγμα σε έναν διαιτολόγο ή σύμβουλο αυτοβελτίωσης. Να θυμάσαι ότι στην εργασία είσαι συνάδελφος και όχι απαραίτητα διαθέσιμος ως φίλος, όχι γιατί υστερείς στο κομμάτι της ανθρώπινης υποστήριξης, αλλά επειδή οι εργασιακές συνθήκες δεν το επιτρέπουν. Μην αισθάνεσαι, λοιπόν, άσχημα, αν δεν μπορείς να υποστηρίξεις κάποιον σε φιλικό επίπεδο στο εργασιακό περιβάλλον.
3.Είναι εριστικός
Πάντα θα υπάρχουν προβλήματα στη δουλειά. Αν όμως ένα συγκεκριμένο άτομο βρίσκεται διαρκώς στη μέση ενός επαγγελματικού καυγά, τότε πιθανόν να είναι περισσότερο ευερέθιστο ή οξύθυμο από το φυσιολογικό. Συνήθως αυτά τα άτομα καταλήγουν να τα αποφεύγουν όλοι από φόβο να μην διαπληκτιστούν μαζί τους. Όμως με αυτόν τον τρόπο μπορεί τελικά να χειρίζονται τους άλλους και να περνά το δικό τους. Για τα σημαντικά θέματα, στα οποία χρειάζεται να διαπραγματευτείς μαζί τους, προτίμησε να έχεις στείλει πρώτα email με αυτό που θέλεις να συζητήσεις, και να κρατάς σημειώσεις αυτών που λέει, ώστε μετά να ανατρέξεις σε αυτές αν χρειαστεί. Μετά το τέλος της συνάντησης, στείλε σε email αυτά που συζητήσατε. Όπως εξηγεί η Πάμελα Καραβά με αυτό τον τρόπο είσαι καλύτερα προετοιμασμένος και προστατεύεις τον εαυτό σου από τις αντιδράσεις εν βρασμώ.
Να θυμάσαι ότι στην εργασία είσαι συνάδελφος και όχι απαραίτητα διαθέσιμος ως φίλος.
4.Υποτιμά τις ιδέες των άλλων
Αν ένας συνάδελφός σου, κάθε φορά που κάποιος εκφράζει μία γνώμη ή μία ιδέα σε ένα meeting, επεμβαίνει παρουσιάζοντας μια δική του καλύτερη ιδέα, τότε προσπαθεί να δηλώσει την αξία του μέσα από την υποτίμηση των άλλων. Σε αυτές τις περιπτώσεις καλό είναι να επισημάνεις τη συμπεριφορά του, αν πέσεις θύμα της υποτίμησής του με όσο το δυνατόν πιο ειρηνικό τρόπο. Μην μπαίνεις σε θέση άμυνας ή επίθεσης απέναντί του. Αρκεί να προβάλλεις τα δικά σου θετικά επιχειρήματα που αφορούν το δικό σου κομμάτι.
5.Διαμαρτύρεται συνέχεια
Αν ο συνάδελφός σου νιώθει το αιώνιο θύμα στη δουλειά, θεωρώντας ότι κάνει περισσότερα από τους υπόλοιπους, ότι τον αδικούν οι προϊστάμενοί του, ότι δεν αναγνωρίζεται η αξία του, έχε το νου σου! Ένα άτομο γεμάτο πίκρα και δυσαρέσκεια, ακόμα και αν έχει δίκιο, είναι τοξικό. Μην πέσεις στην παγίδα να του προσφέρεις υποστήριξη, γιατί τελικά μπορεί γι’ αυτό ακριβώς να γκρινιάζει ασταμάτητα. Για να τραβήξει την προσοχή σου.
6.Κάνει διαρκώς κουβεντούλα
Φυσικά και θα αφιερώσεις μερικά λεπτά για να μοιραστείς τα νέα σου με τους συναδέλφους σου. Αυτός, εξάλλου, είναι ένας καλός τρόπος για να συσφίξετε τις σχέσεις σας. Κάποιος όμως που κλείνεται στο γραφείο -το δικό σου ή κάποιου άλλου- για να κατηγορήσει άλλους συναδέλφους ή ακόμα και το αφεντικό σας μπορεί να σε μπλέξει σε περιπέτειες. Απόφυγε, σε κάθε περίπτωση, να εκφράσεις την προσωπική σου γνώμη για άλλους, ακόμα κι αν σε ρωτήσει ευθέως και φυσικά μπορείς ξεκάθαρα να του πεις δεν σου αρέσουν οι συζητήσεις για άλλους συναδέλφους, όταν οι ίδιοι δεν είναι παρών.
Αν η ζωή ενός συναδέλφου είναι ένα ατελείωτο πρόβλημα, τότε μπορεί πραγματικά να σε φορτώσει με έγνοιες που δε σου αναλογούν και μπορεί να σαμποτάρουν την παραγωγικότητά σου.
Και τελειώνοντας να σου υπενθυμίσουμε το βασικότερο! Τα 6 σημάδια που αναφέρονται μπορεί να σου δώσουν μια μικρή ιδέα για το ποιος συνάδελφος μπορεί είναι δύσκολος. Να θυμάσαι, όμως, ότι η μαγική λέξη, για να διαχειριστείς τέτοιου είδους άτομα και ίσως να τα αλλάξεις, είναι μία: τα όρια! Και αυτά μπαίνουν μόνο από εσένα! Αλήθεια ξέρεις να βάζεις υγιή όρια στους άλλους;
Πηγή: https://thriveglobal.gr/, Φλώρα Κασσαβέτη, Αρχισυντάκτρια Thrive Global Greece